Co to jest misselling ?
Jako klienci banków i innych podmiotów rynku usług finansowych jesteśmy zasypywani propozycjami skorzystania z oferowanych przez te podmioty produktów finansowych. Na tym tle bardzo często dochodzi do missellingu. Czym jest misselling i jakie roszczenia przysługują osobom, które padły jego ofiarą?
Pojęcie missellingu.
W najprostszym ujęciu misselling polega na oferowaniu konsumentom produktów finansowych niedostosowanych do ich potrzeb, obarczonych ryzykiem, przy wykorzystaniu manipulacji i celowego wprowadzania w błąd co do cech produktu. Do cech missellingu należy m.in. brak należytej informacji o konstrukcji instrumentu finansowego i strukturze portfela inwestycyjnego; brak informacji o sposobie i terminie likwidacji instrumentu finansowego, brak należytej weryfikacji wiedzy i doświadczenia konsumenta, któremu oferowany jest produkt, jego celów inwestycyjnych oraz poziomu akceptacji ryzyka. Co jest przy tym charakterystyczne ofiarami tego typu praktyk padają zazwyczaj osoby starsze oraz osoby nie mające żadnej wiedzy i doświadczenia pozwalającego im na świadome korzystanie z proponowanych im produktów finansowych.
Konsekwencją missellingu jest nabycie przez konsumenta ryzykownego, a przede wszystkim całkowicie zbytecznego dla niego produktu finansowego, który może narażać go na straty finansowe. W mojej praktyce adwokackiej miałem już okazję spotkania się z ofiarami missellingu, które wskutek tych praktyk straciły środki finansowe, czasem stanowiące oszczędności ich życia.
Z tego też względu, jako adwokat, nie mam wątpliwości, iż misselling stanowi nieuczciwą praktykę rynkową w rozumieniu ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Praktyka taka jest bowiem sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przy zawieraniu umowy z podmiotami rynku finansowego.
Jakie roszczenia przysługują osobom, które padły ofiarą missellingu ?
Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym daje konsumentom szereg możliwości prawnych w razie zagrożenia lub naruszenia ich interesów wskutek nieuczciwej praktyki rynkowej. W takiej sytuacji konsument może żądać:
- zaniechania nieuczciwej praktyki;
- usunięcia skutków tej praktyki;
- złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie przez podmiot stosujący nieuczciwą praktykę rynkową;
- obniżenia ceny;
- naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w tym żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu;
- zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.
Należy pamiętać o tym, że ciężar dowodu, że dana praktyka rynkowa nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd spoczywa na przedsiębiorcy, któremu zarzuca się stosowanie takiej praktyki.
O czym należy pamiętać dochodząc roszczeń z tytułu nieuczciwych praktyk rynkowych ?
Klientów mojej kancelarii adwokackiej, w kontekście dochodzenia roszczeń w związku z wystąpieniem nieuczciwych praktyk rynkowych, zwracam uwagę na kwestię przedawnienia. Należy bowiem pamiętać, że roszczenia te ulegają przedawnieniu z upływem trzech lat. Co przy tym istotne bieg przedawnienia rozpoczyna się oddzielnie, co do każdego naruszenia.
Autorem niniejszego wpisu jest adwokat Wojciech Nowak prowadzący kancelarię adwokacką w Bielsku-Białej.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani uzyskaniem porady prawnej w tej lub innej sprawie, zapraszam do kontaktu poprzez formularz, maila bądź telefonicznie.